Kun 14%* av kundene dere er ambassadører for dere! Har dere mål om å tiltrekke kunder? Eller mål om mersalg og oppsalg? Om 86% av kundene ikke blir ambassadører, er veien lang til målet…
Hvor stor andel ambassadører har dere? Egentlig?
* 14% av observatørene scoret deltakerne 9 – 10 på NPS-spørsmålet “Hvor sannsynlig er det at du vil anbefale dette selskapet til venner og familie?” i KSP23 – Kundeserviceprisen
Lojale kunder kommer ikke av seg selv
Lojale kunder er de som både kommer tilbake og handler igjen og anbefaler andre å gjøre det samme.
I kontakten med kundesenteret skal kundene oppleve seg velkomne og verdsatte. De skal møte en kundebehandler som er engasjert i dem og deres situasjon, uavhengig om den er positiv eller negativ. Det handler med andre ord ikke om dere eller kundebehandleren, men om kunden. Alltid.
Kunden har alltid rett – opplevelse!
Selv om den ikke er den dere ønsket.
Skap lojale ambassadører
I en verden med stadig mer konkurranse og flere og flere valg for kundene er det ikke så lett å stikke seg frem. Men det er mulig. Det er stadig selskaper som lykkes med å skape mengder av ambassadører. Hvilke selskaper er du selv ambassadør for?
Her er noen tips på veien:
- Sørg for god produktkvalitet – ikke nødvendigvis «verdensledende» (tenk. Tesla)
- Leverer positiv kundeservice, alltid, uansett utgangspunkt (CSAT-score)
- Sørg alltid for at kunden ikke opplever friksjon eller motstand – jo mindre de må bidra, jo bedre! (CES-score)
- Ha alltid fokus på egne egenskaper, fordeler og nytteverdier – ikke konkurrentens, det er kunden som skal velge, dere har valgt
- Gi kundene (mange) grunner til å bli, selv om de ikke benytter seg av dem, gjennom insentiver og belønninger, men viktigst gjennom hjelp, støtte og relevante forslag
- Bygg tillit hver gang dere har muligheten (VES-score)
- Gi kundene verdi i alt dere gjør (VES-score)
- Tenk utenfra og inn – det er det kunden opplever!
Les mer
Klikk på bildene under for å lese mer om dette.
Hva sier kundene om dere?
Vi gir dere gjerne mer innsikt!
Les mer på vår innsiktsblogg. Du kan også melde deg på vårt nyhetsbrev her på siden.
Og følg oss på LinkedIn for oppdateringer!
Kontakt oss
Kontakt oss for innsikt om hvordan deres kunder opplever dere.