KSP – Kundeserviceprisen (1)
I KSP – Kundeserviceprisen har vi med 5 internasjonale CX-spørsmål. Dette er spørsmål som er helt like over hele verden og som gir hvert sitt perspektiv på kundeopplevelsene dere leverer til oss.
Våre CX-spørsmål:
- CSAT – Kundetilfredshet
- CES – Kundeanstrengelsesscore
- NPS – Net promoter Score
- VES(1) – Verdiøkningscore
- VES(2) – Tillitsøkningscore
Prestasjonsområder (1)
I prestasjonsområdet CX – Customer Experience stiller vi observatørene 5 internasjonale spørsmål om kundeopplevelsen. Dette er standardiserte spørsmål, som stilles i mange forskjellige situasjon. Avhengig av om du spør en ny eller en eksisterende kunde kan svaret på et spørsmål variere i stor grad. F.eks. er det naturlig at score for CSAT – Kundetilfredshet ikke er så høy om en eksisterende kunde opplever prisen som svært høy. I KSP – Kundeserviceprisen er ikke pris en faktor og dermed vil score for CSAT kunne bli annerledes. Samtidig vil resultatene for CX-spørsmålene i KSP – Kundeserviceprisen være mer om kundebehandleren enn det vil være i andre undersøkelser.
Her er de CX-spørsmålene vi stiller observatørene:
- CSAT – Kundetilfredshet (Customer Satisfaction)
- «Hvor fornøyd er du med denne kundeopplevelsen?»
- Scores fra 1 til 5, hvor 5 er best
- CES – Kundeanstrengelsesscore – (Customer Effort Score)
- «Alt i alt, hvor enkelt var det å få den hjelpen du ønsket?»
- Scores fra 1 til 7, hvor 7 er best
- Les mer om CES her.
- NPS – Net Promoter Score
- «På en skala fra 0 til 10, hvor sannsynlig er det at du vil anbefale dette selskapet til venner eller familie?»
- Scores fra 0 til 10, hvor 10 er best
- Resultatet går fra -100 til 100 og utregnes slik:
antall promotører (9+10) – antall negative (0-6)
antall svar * 100
- Resultatet går fra -100 til 100 og utregnes slik:
- Les mer om NPS her.
- VES(1) – Verdiøkningsscore (Value Enhancement Score)
- «Etter kontakten med kundesenteret/butikken er jeg i stand til å oppnå mer med selskapets produkt/tjeneste?»
- Scores fra 1 til 7, hvor 1 er helt uenig og 7 er veldig enig
- VES(2) – Tillitsøkningsscore (Value Enhancement Score)
- «Etter kontakten med kundesenteret/butikken er min tillit til min beslutning om å kjøpe produktet/tjenesten høyere?»
- Scores fra 1 til 7, hvor 1 er mye lavere og 7 er mye høyere
- Les mer om VES her.
CX – Customer Experience (1)
I prestasjonsområdet CX – Customer Experience stiller vi observatørene 5 internasjonale spørsmål om kundeopplevelsen. Dette er standardiserte spørsmål, som stilles i mange forskjellige situasjon. Avhengig av om du spør en ny eller en eksisterende kunde kan svaret på et spørsmål variere i stor grad. F.eks. er det naturlig at score for CSAT – Kundetilfredshet ikke er så høy om en eksisterende kunde opplever prisen som svært høy. I KSP – Kundeserviceprisen er ikke pris en faktor og dermed vil score for CSAT kunne bli annerledes. Samtidig vil resultatene for CX-spørsmålene i KSP – Kundeserviceprisen være mer om kundebehandleren enn det vil være i andre undersøkelser.
Her er de CX-spørsmålene vi stiller observatørene:
- CSAT – Kundetilfredshet (Customer Satisfaction)
- «Hvor fornøyd er du med denne kundeopplevelsen?»
- Scores fra 1 til 5, hvor 5 er best
- CES – Kundeanstrengelsesscore – (Customer Effort Score)
- «Alt i alt, hvor enkelt var det å få den hjelpen du ønsket?»
- Scores fra 1 til 7, hvor 7 er best
- Les mer om CES her.
- NPS – Net Promoter Score
- «På en skala fra 0 til 10, hvor sannsynlig er det at du vil anbefale dette selskapet til venner eller familie?»
- Scores fra 0 til 10, hvor 10 er best
- Resultatet går fra -100 til 100 og utregnes slik:
antall promotører (9+10) – antall negative (0-6)
antall svar * 100
- Resultatet går fra -100 til 100 og utregnes slik:
- Les mer om NPS her.
- VES(1) – Verdiøkningsscore (Value Enhancement Score)
- «Etter kontakten med kundesenteret/butikken er jeg i stand til å oppnå mer med selskapets produkt/tjeneste?»
- Scores fra 1 til 7, hvor 1 er helt uenig og 7 er veldig enig
- VES(2) – Tillitsøkningsscore (Value Enhancement Score)
- «Etter kontakten med kundesenteret/butikken er min tillit til min beslutning om å kjøpe produktet/tjenesten høyere?»
- Scores fra 1 til 7, hvor 1 er mye lavere og 7 er mye høyere
- Les mer om VES her.